نوشته شده توسط : دکتر علی امیراحمدی

انواع بیماری‌های شایع قلبی

• آریتمی که نوعی اختلال در ریتم ضربان قلب است.

• گرفتگی رگ‌های خونی

• کاردیومیوپاتی که باعث سفت شدن یا ضعف عضلات قلب می‌شود.

• بیماری‌های قلبی مادرزادی که از بدو تولد وجود دارند.

• بیماری عروق کرونر (CAD) که در اثر تجمع پلاک در عروق قلب ایجاد شده و گاهی اوقات با عنوان بیماری ایسکمیک قلب نیز شناخته می‌شوند.

• عفونت‌های قلبی که توسط باکتری‌ها، ویروس‌ها، انگل‌ها و مواد شیمیایی بروز می‌کنند.

علائم انواع بیماری‌های قلبی

هریک از بیماری‌های قلبی خود را با علائم مختص خود نشان داده و ویژگی های منحصربه‌فردی دارند. با ما همراه باشید تا در ادامه از علائم و نشانه‌های هریک از بیماری‌های قلبی برای شما بگوییم:

• آریتمی قلبی

آریتمی قلبی ریتم غیرطبیعی ضربان قلب است. علائمی که در این بیماری مشاهده می‌کنید به نوع آریتمی شما، کند بودن یا سریع بودن ضربان قلب بستگی دارد. با این حال سبکی سر، تپش یا ضربان تند قلب، نبض آهسته و کند، غش کردن، سرگیجه و سبکی سر از رایج‌ترین علائم آریتمی قلبی به شمار می‌روند.

• گرفتگی رگ‌های خونی

گرفتگی رگ‌های خونی باعث کاهش خون‌رسانی به اندام‌ها و سایر قسمت‌های بدن می شود. از علائم این بیماری می‌توان به درد قفسه سینه، تنگی نفس، سردی و بی‌حسی در اندام‌های بدن، درد غیرمعمول یا غیرقابل توضیح و ضعف در پاها و بازوها اشاره کرد.

• بیماری‌های قلبی مادرزادی

نقص مادرزادی قلب ازجمله مشکلات قلبی است که هنگام رشد جنین ایجاد می‌شوند. برخی از نقص‌های قلبی مادرزادی به دلیل نداشتن علائم شدید هرگز تشخیص داده نمی‌شوند. اما گروهی از بیماری‌های قلبی مادرزادی با نشانه‌هایی مانند پوست مایل به آبی، تورم اندام‌ها، تنگی نفس یا دشواری در تنفس، خستگی، انرژی کم و ریتم نامنظم ضربان قلب خود را نشان می‌دهند.

• بیماری‌های عروق کرونر (CAD)

بیماری‌های عروق کرونر در اثر تجمع پلاک در گروهی از رگ‌های خونی ایجاد می‌شود که خون غنی از اکسیژن را از طریق قلب و ریه‌ها به سایر بخش‌های بدن منتقل می‌کنند. این بیماری با احساس فشار، درد یا ناراحتی در قفسه سینه، تنگی نفس، حالت تهوع و احساس سوء هاضمه شناخته می‌شود.

• کاردیومیوپاتی

کاردیومیوپاتی بیماری است که باعث می‌شود عضلات قلب بزرگتر، سفت، ضخیم و یا ضعیف شوند. از مهم‌ترین علائم کاردیومیوپاتی می‌توان خستگی، نفخ شکم، تورم پاها به ویژه مچ پا، تنگی نفس و تپش قلب یا نبض سریع را نام برد.

• عفونت‌های قلبی

به طور کلی عفونت‌های قلبی به سه دسته پریکاردیت، آندوکاردیت و میوکاردیت تقسیم‌بندی می‌شوند. اگر با درد و گرفتگی قفسه سینه، سرفه، بثورات پوستی، تب و لرز مواجه شدید، به احتمال زیاد درگیر عفونت‌های قلبی شده اید.

چه عواملی خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را افزایش می‌دهند؟

• با افزایش سن احتمال آسیب دیدن، ضعیف و ضخیم شدن عضله قلب و تنگی عروق نموداری صعودی دارد. 

• جنسیت یکی دیگر از عواملی است که تعیین‌کننده میزان ابتلا به بیماری‌های قلبی است. به طور کلی مردان بیشتر در معرض خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی قرار دارند. احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی در زنان پس از یائسگی افزایش می‌یابد.

• کم تحرکی و ورزش با اشکال مختلف بیماری‌های قلبی رابطه تنگاتنگی دارند.

• سابقه داشتن بیماری قلبی در خانواده، خطر ابتلا به بیماری عروق کرونر را افزایش می‌دهد، به خصوص اگر والدین در سنین پایین به بیماری‌های قلبی مبتلا شده باشند.

• چاقی و اضافه وزن معمولاً خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را تشدید می‌کنند.

• سیگار کشیدن ابتلا به بیماری‌های قلبی را تا حد زیادی افزایش می‌دهد. نیکوتین موجود در سیگار در رگ‌های خونی تجمع می‌کند. از سوی دیگر مونوکسیدکربن می‌تواند به پوشش داخلی عروق خونی آسیب رسانده و احتمال ابتلا به گرفتگی رگ‌های خونی را بالا ببرد. علاوه بر این حملات قلبی در افراد سیگاری بیشتر از سایر افراد است.

• رژیم‌های غذایی نامناسب و حاوی چربی، نمک، قند و کلسترول می‌توانند به پیشرفت بیماری‌های قلبی کمک کنند.

• فشار خون بالا و کنترل‌نشده می‌تواند منجر به ضخیم و باریک شدن رگ‌های خونی شود و از همین طریق ابتلا به بیماری‌های قلبی را به میزان قابل توجهی افزایش دهد.

• اگر سطح کلسترول خون بیش از حد باشد، تشکیل پلاک و گرفتگی رگ‌های خونی دور از انتظار نیست.

• دیابت رابطه مستقیمی با بیماری‌های قلبی دارد و افراد مبتلا به این بیماری بیشتر در معرض خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی قرار دارند.  

• امروزه استرس به یکی از اجزای جدایی‌ناپذیر زندگی تبدیل شده است. به همین دلیل است که هر سال با افزایش ابتلا به بیماری‌های قلبی در سراسر دنیا مواجه هستیم.

• اگر بهداشت دهان و دندان به خوبی صورت نگیرد و یا مراجعه منظم به دندانپزشکی را پشت گوش بیندازید، بیشتر با خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی روبه‌رو خواهید بود. در صورتی که دندان‌ها و لثه‌های شما سالم نباشد، میکروب‌ها و سایر میکروارگانیسم‌های بیماری‌زا می توانند وارد جریان خون شده و با رسیدن به قلب باعث بروز بیماری آندوکاردیت شوند.

درمان بیماری‌های قلبی

درمان بیماری‌های قلبی تا حد زیادی به نوع بیماری و میزان پیشرفت آن بستگی دارد. با این وجود معمولاً راهکارهای درمان به سه دسته اصلی تقسیم می‌شوند که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

تغییر سبک زندگی

انتخاب سبک زندگی سالم می‌تواند به شما در جلوگیری و درمان بیماری‌های قلبی کمک شایانی کند. رژیم غذایی شما یکی از اولین مواردی است که باید آن را زیر نظر متخصصان تغذیه تغییر دهید. یک رژیم غذایی کم سدیم و کم چرب که سرشار از میوه و سبزیجات است، عوارض بیماری‌های قلبی را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد. از سوی دیگر ورزش منظم و ترک سیگار از دیگر موضوعاتی هستند که باید برای درمان بیماری‌های قلبی در برنامه خود بگنجانید.

تجویز دارو

تجویز دارو با توجه به نوع بیماری قلبی شما صورت می‌گیرد. برای مثال اگر به عفونت قلبی مبتلا هستید، پزشک احتمالاً آنتی‌بیوتیک تجویز می‌کند. در صورتی که تجمع پلاک داشته باشید، پزشک در کنار پیشنهاداتی برای تغییر سبک زندگی، دارو نیز تجویز می‌کند.

جراحی

در برخی موارد پزشک برای درمان بیماری‌های قلبی و جلوگیری از بدتر شدن علائم، جراحی را لازم می‌بیند. البته باز هم جراحی به نوع بیماری قلبی و میزان آسیب به قلب شما بستگی دارد. به عنوان مثال اگر رگ‌های خونی به دلیل تجمع پلاک مسدود شده باشند، پزشک ممکن است با عمل آنژیوپلاستی یک استنت در محل انسداد عروق قرار دهد تا جریان خون را به حالت منظم و عادی خود بازگرداند.

 


:: برچسب‌ها: بیماری‌های شایع قلبی , کاردیومیوپاتی , آریتمی قلبی , عروق کرونر , دکتر علی امیراحمدی ,
:: بازدید از این مطلب : 29
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 28 ارديبهشت 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : دکتر علی امیراحمدی

تغییرات رژیم غذایی در ماه‎های دوم و سوم بعد از جراحی لاغری

بعد از حدود یک ماه تحمل خوردن غذاها و مایعات صاف شده، می‌توانید در ماه دوم غذاهای نرم و میکس شده مصرف کنید. پیشنهاد می‌کنیم برای پوره کردن غذاهای خود بیشتر به سراغ شیر، آبمیوه‌های بدون قند و آب گوشت بروید تا ویتامین و مواد مغذی (به‌خصوص پروتئین) بیشتری به بدن شما برسد. سعی کنید در ماه دوم و سوم نیز مانند ماه اول، با کوتاه کردن فاصله بین وعده‌های غذایی (4 تا 6 وعده در روز) حجم آن‎ها را کم کنید. هر وعده غذایی باید حاوی یک سوم تا نیم فنجان غذای پخته و پوره شده حاوی مواد غذایی مانند گوشت یا مرغ بدون چربی، تخم مرغ، پنیر، غلات پخته یا خشک و آسیاب شده، برنج، میوه تازه کنسرو شده یا نرم بدون دانه و پوست و سبزیجات پخته شده بدون پوست باشد. از دیگر نکات لازم در این زمینه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

بین وعده‌های غذایی مایعات بنوشید. برای جلوگیری از کم‌آبی بدن، باید حداقل 8 فنجان (1.9 لیتر) مایعات در روز بنوشید. مصرف کافئین که می‌تواند باعث کم‌آبی بدن شود را محدود کنید

آهسته بخورید و بنوشید. برای پیشگیری از بروز سندرم دامپینگ، سعی کنید در طی 30 تا 60 دقیقه وعده غذایی یا یک فنجان مایعات خود را میل کنید. از خوردن مایعات 30 دقیقه قبل و بعد از هر وعده غذایی پرهیز کنید.

روی غذاهای سرشار از پروتئین تمرکز کنید. سعی کنید با توجه به اینکه حجم غذایی شما کاهش یافته است، برای حفظ توده عضلانی خود مواد غذایی پروتئینی مانند گوشت را بیشتر در رژیم غذایی خود بگنجانید.

از خوردن نوشیدنی‌ها و غذاهایی که سرشار از چربی و قند هستند خودداری کنید. زیرا به سرعت از سیستم گوارش شما عبور می‌کنند و احتمال بروز سندرم دامپینگ را افزایش می‌دهند. این سندرم باعث ایجاد حالت تهوع، استفراغ، گیجی، تعریق و اسهال می‌شود. از طرفی غذاهای چرب معمولا خطر بروز سنگ صفرا (یک عارضه شایع که معمولا در 50% بیماران بعد از جراحی لاغری رخ می‌دهد) را افزایش می‌دهد. میزان چربی و کربوهیدرات هر وعده شما باید در حدود 5 درصد یا کمتر باشد.

از مصرف الکل خودداری کنید.

مکمل‌های ویتامین و مواد معدنی توصیه شده را مصرف کنید. بدن شما بعد از جراحی لاغری و کوچک شده حجم معده، دیگر قادر به جذب مواد مغذی کافی از غذاها نیست. به‌همین‌دلیل، احتمالا باید تا آخر عمر هر روز یک مکمل مولتی‌ویتامین مصرف کنید.

درصورتی‌که بتوانید اصول ذکر شده را به‌درستی رعایت کنید، پس از ماه سوم دیگر نگرانی وجود ندارد و می‌توانید به یک رژیم غذایی معمول و متعادل برگردید و در عین حال از کاهش وزن 2.5 تا 5 کیلو در هفته لذت ببرید. به‌حدی برهه 1 تا 3 ماه اول بعد از جراحی لاغری حساس است که با رعایت مراقبت‌های تغذیه‌ای و فعالیت بدنی لازم، 20٪ کاهش وزن اضافی و در غیر این صورت خطر بروز استپ وزنی وجود دارد.

لزوم فعالیت بدنی در ماه‌های دوم و سوم بعد از جراحی لاغری

شما باید بعد از جراحی لاغری، به‌محض بازگشت به خانه هر روز چند دقیقه راه بروید. تجربه نشان داده است که اکثر بیماران می‌توانند حدود شش هفته بعد از انجام انواع جراحی لاغری تمریناتی مانند دوچرخه‌سواري، شنا و پیاده‌روی سریع را برای تسریع روند کاهش وزن انجام دهند. بنابراین در ماه دوم و سوم می‌توانید تحت نظر پزشک، علاوه‌بر پیاده‌روی تمرینات ورزشی خود نیز را شروع کنید.

مراقبت‌های سلامتی لازم برای ماه‌های دوم و سوم بعد از جراحی لاغری

جراحی لاغری مانند دیگر انواع جراحی با عوارض خاصی همراه است. از عوارض بلندمدت آن که معمولا در ماه دوم به بعد خود را نشان می‌دهند می‌توان به کمبودهای تغذیه‌ای، رفلاکس اسید معده به مری، ورم معده، بروز آبسه، فتق در محل برش، چسبندگی شکمی و غیره اشاره کرد. بنابراین در صورت بروز هرگونه علائم غیر عادی مثل مشکل در بلعیدن، حالت تهوع و استفراغ، افزایش ضربان قلب، رنگ‌پریدگی پوست، خستگی، سرگیجه، یبوست و خونریزی بیش‌ازحد در دوران قاعدگی حتما به پزشک اطلاع دهید.

 

سخن آخر

با توجه به اینکه بعد از انجام انواع جراحی لاغری حجم معده شما کوچکتر می‌شود، باید برای پیشگیری از کشیده شدن بافت معده حین هضم غذا و ترمیم سریع‌تر آن، رژیم غذایی خود را در سه ماهه اول تغییر دهید و بیشتر به سراغ مایعات و غذاهای میکس شده و نرم بروید. بدین‌شکل به‌مرور به خوردن وعده‌های غذایی کوچک برای یک معده کوچک عادت می‌کنید و درصد موفقیت شما برای لاغری سریع افزایش می‌یابد. در غیر این صورت باید منتظر بروز یا تشدید عوارض جانبی جراحی لاغری باشید. از اهمیت فعالیت بدنی روزانه غافل نشوید چراکه علاوه‌بر کاهش وزن به هضم راحت‌تر غذا کمک می‌کند. یادتان باشد که درصد زیادی از موفقیت روند لاغری با جراحی، به نوع مراقبت‌های شما بستگی دارد.

 



:: برچسب‌ها: جراحی لاغری , مراقبت بعد از جراحی لاغری , ورزش , دکتر علی امیراحمدی ,
:: بازدید از این مطلب : 25
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 19 ارديبهشت 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : دکتر علی امیراحمدی

تغییرات رژیم غذایی در یک ماه ابتدایی بعد از جراحی لاغری

رژیم غذایی در 30 روز اول بیشتر شامل دریافت پروتئین کافی برای حفظ توده عضلانی، هیدراته نگه داشتن بدن و استفاده از مکمل‌های ویتامین و مواد معدنی است. به‌همین‌دلیل لازم است تا شما در طی 2 تا 3 هفته اول فقط با مایعات و غذاهای آبکی صاف شده مثل سوپ صاف شده، معده خود را پر کنید. با توجه به اینکه معده شما در اثر انواع جراحی لاغری (عمل بای پس معده، عمل اسلیو معده و حلقه‌گذاری معده) حجم کوچکتری پیدا کرده است، توصیه می‌کنیم حجم و فاصله بین وعده های غذایی خود را کوتاه کنید و روزانه 6 تا 8 فنجان مایعات (هر بار 30 تا 60 میلی‌لیتر) بنوشید تا دچار کم‌آبی نشوید. از طرفی رعایت این نوع رژیم غذایی کمک می‌کند تا بتوانید طی 6 هفته معده خود را آماده کنید تا به یک رژیم سالم و متعادل برگردد و به مرور با 2 تا 5 کیلوگرم کاهش وزن در هفته مواجه شوید. در طی دو ماه اول، بیشتر افراد به طور متوسط ​​20٪ کاهش وزن اضافی دارند.

لزوم فعالیت بدنی در یک ماه ابتدایی بعد از جراحی لاغری

برای لاغری سریع بعد از جراحی لاغری، شما باید علاوه‌بر رعایت رژیم غذایی سالم به طور منظم ورزش کنید. به‌همین‌دلیل پزشک معمولا به شما یک برنامه تمرینی می‌دهد تا به تدریج بعد از دوره نقاهت آن‌ها را انجام دهید. این تمرینات اکثرا از نوع پیاده‌روی سریع، دوچرخه‌سواري، باغبانی یا انجام کارهای خانه و شنا كردن هستند تا با افزایش ضربان قلب به کالری‌سوزی کمک کنند. در نهایت این شما هستید که باید نوع ورزش منظم خود را از میان این گزینه‌ها انتخاب کنید تا به واسطه علاقه به آن بیشتر پایبند باشید.

داروهای مصرفی برای یک ماه ابتدایی بعد از جراحی لاغری

اصولا جراحی لاغری، نحوه مصرف داروهای مورد نیاز و نحوه جذب برخی داروها در بدن شما را نیز تغییر می‌دهد. به‌همین‌دلیل معمولا داروهای آهسته‌رهش یا روکش‌دار ممکن است بعد از جراحی اثری مشابه قبل روی بدن شما نداشته باشند. باید در یک ماه ابتدایی بعد از جراحی لاغری مکمل‌های ویتامین و مواد معدنی مصرف کنید. همچنین باید از مصرف آسپرین و داروهای ضد التهاب غیراستروئیدی (NSAID) خودداری کنید مگر اینکه پزشک خلاف این مورد را در صورت وجود بیماری‌های قلبی و عروقی تشخیص دهد. پزشک معمولاً برای چند ماه اول پس از جراحی لاغری مصرف یک نوع از داروهای مسدودکننده اسید معده را تجویز می‌کند. در کنار آن احتمال تجویز داروی اورسودیول (ursodiol) برای پیشگیری از تشکیل سنگ کیسه صفرا نیز وجود دارد. این مشکل یک عارضه شایع است که در 50٪ بیماران بعد از جراحی لاغری رخ می‌دهد. ازآنجایی‌که جراحی لاغری در بهبود بیماری‌های مرتبط با چاقی مثل دیابت موثر است، ممکن دوز مصرفی داروها برای کنترل علائم یا درمان بیماری‌هایی که قبل از جراحی داشته‌اید کاهش یابد.

مراقبت‌های سلامتی لازم برای یک ماه ابتدایی بعد از جراحی لاغری

کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های مرتبط با چاقی یکی دیگر از اهداف انواع جراحی لاغری است. به‌همین‌دلیل اغلب علائم فشار خون بالا، دیابت و ریفلاکس معده طی چند روز پس از جراحی لاغری بهبود می‌یابند و در 30 روز اول، کنترل روزانه قند خون و فشار خون مهم است. در حقیقت، بسیاری از افراد بلافاصله پس از جراحی لاغری قادر به قطع کامل فشار خون و داروهای دیابت هستند. این مسئله می‌تواند حتی قبل از کاهش وزن اساسی در طی یک سال اتفاق بیفتد.

عوارض احتمالی در 30 روز اول بعد از جراحی لاغری

در 30 روز اول ممکن است مانند دیگر انواع جراحی با عوارض جانبی روبه‌رو شوید. به عنوان مثال معمولا به دلیل مصرف داروهای ضد درد و کم‌آبی بدن، یبوست عارضه‌ای شایع است که با افزایش مصرف مایعات رفع می‌شود. عفونت زخم از دیگر عوارض است که با رعایت بهداشت و اصول مراقبت از زخم می‌توانید از آن پیشگیری کنید. در صورت داشتن تب یا درد، قرمزی و ترشحات چرکی زخم، بلافاصله با پزشک خود تماس بگیرید. ممکن در یک ماه اول، چند بار در هفته دچار استفراغ شوید یا حس کنید غذا در مری شما گیر می‎کند. این عارضه معمولا در اثر خوردن غذای بیش‌ازحد است اما در صورت استفراغ مداوم باید با پزشک خود تماس بگیرید. به‌خصوص اگر در استفراغ یا مدفوع تیره‌رنگ شما خون دیده شود و همزمان احساس ضعف یا سبکی سر داشته باشید. این‌ها علائم عوارض احتمالی خونریزی داخلی از معده یا روده هستند و پزشک ممکن است برای بررسی بیشتر انجام آندوسکوپی معده را توصیه کند.

سخن آخر

از ملاقات و پرسش مداوم از پزشک خود در یک ماه اول بعد از جراحی لاغری نترسید چراکه برهه حساسی است و باید در عین رعایت اصول مراقبتی عوارض آن را نیز جدی بگیرید.



:: برچسب‌ها: لاغری سریع , جراحی لاغری , مراقبت بعد از جراحی لاغری , دکتر علی امیراحمدی ,
:: بازدید از این مطلب : 34
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 17 ارديبهشت 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : دکتر علی امیراحمدی

آریتمی

آریتمی نوعی اختلال در قلب است که بر میزان یا ریتم ضربان قلب تأثیر می‌گذارد. این بیماری زمانی اتفاق می‌افتد که تکانه‌های الکتریکی‌ تنظیم‌کننده ضربان قلب، به درستی وظیفه خود را انجام ندهند. همین موضوع باعث می‌شود ضربان قلب شما خیلی سریع (tachycardia)، خیلی کند (bradycardia) و یا خیلی نامنظم (fibrillation) باشد. تقریباً همه افراد حداقل یک بار در طول عمر خود ریتم غیرطبیعی قلب را تجربه خواهند کرد و به نوعی با آریتمی قلب روبه‌رو می‌شوند.

درست است که آریتمی شایع است، اما معمولاً بی‌خطر بوده و تنها در برخی موارد مشکل‌ساز می‌شود. هنگامی که آریتمی در جریان خون تداخل ایجاد کند، می‌تواند به مغز، ریه‌ها و سایر اندام‌های حیاتی بدن آسیب برساند. در این وضعیت اگر آریتمی درمان نشود، ممکن است زندگی شما را تهدید کند.

در اکثر مواقع آریتمی علائمی از خود بروز نمی‌دهند. با این حال می‌توان موارد زیر را از نشانه‌های رایج آریتمی به شمار آورد:

• احساس ایستادن ضربان قلب در مدت زمانی بسیار کوتاه

• لرزش در گردن یا قفسه سینه

• ضربان قلب سریع

• ضربان قلب آهسته یا نامنظم

در این موقعیت‌ها باید با پزشکان متخصص در این زمینه مشورت کنید تا آریتمی قلب شما تشخیص و درمان شود.

علاوه بر این ممکن است آریتمی با علائم جدی‌تری همراه شود که در صورت مشاهده آن‌ها باید فوراً به دنبال مراقبت‌های پزشکی باشید. این علائم عبارتند از:

• درد قفسه سینه

• تنفس دشوار

• ضعف

• سرگیجه یا سبکی سر

• غش کردن

• خستگی

• عرق کردن

گرفتگی عروق و رگ‌های خونی

گرفتگی و تنگی عروق که از آن با عنوان تصلب شرایین نیز یاد می‌شود، یکی دیگر از بیماری‌های شایع قلبی است که در اثر تجمع پلاک بروز می‌کند.

سرخرگ‌ها گروهی از عروق خونی هستند که وظیفه انتقال اکسیژن و مواد مغذی را از قلب به سایر بخش‌های بدن بر عهده دارند. با افزایش سن، چربی‌ها، کلسترول و کلسیم می‌توانند در رگ‌های خونی جمع شده و باعث

به وجود آمدن پلاک شوند. تجمع این پلاک‌ها روند جریان خون در عروق را با مشکل مواجه می‌کند. این تجمع پلاک ممکن است در هر یک از شریان‌های بدن شما از جمله قلب، پاها و کلیه‌ها ایجاد شوند.  

بروز گرفتگی عروق می‌تواند منجر به کمبود خون و اکسیژن در بافت‌های مختلف بدن شود. از سوی دیگر، تکه‌های پلاک می‌توانند شکسته شده و باعث لخته شدن خون شوند. در این مواقع اگر درمان مؤثری به کار گرفته نشود، گرفتگی رگ‌های خونی منجر به حمله قلبی، سکته مغزی و یا نارسایی قلبی می‌شود.

کاردیومیوپاتی

کاردیومیوپاتی یک بیماری پیشرونده میوکارد یا عضله قلب است. این بیماری در بیشتر موارد باعث ضعیف شدن عضله قلب می‌شود. در چنین حالتی قلب قادر نیست خون را به اندازه‌ای که باید به سایر قسمت‌های بدن برساند.

کاردیومیوپاتی انواع مختلفی دارد که توسط عوامل متعددی مانند بیماری عروق کرونر قلب یا داروهای خاص ایجاد می‌شوند. این بیماری می‌تواند منجر به بی‌نظمی ضربان قلب، نارسایی قلبی و مشکل دریچه قلب شود. در کاردیومیوپاتی درمان‌های پزشکی و مراقبت‌های بعد از آن از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و می‌تواند از نارسایی قلبی و سایر عوارض این بیماری جلوگیری کند.

بیماری‌های قلبی مادرزادی

بیماری‌های قلبی مادرزادی یا نقص مادرزادی قلب نوعی ناهنجاری قلبی است که از بدو تولد وجود دارد. این گروه از بیماری‌های قلبی می‌توانند در عملکرد رگ‌های خونی، دیواره‌ها و دریچه‌های قلب اختلال ایجاد کنند. طیف گسترده‌ای از بیماری های قلبی مادرزادی وجود دارد که هریک از آن‌ها ویژگی‌های مختص خود را دارند. این بیماری‌ها در برخی موارد حتی علائم خاصی ندارند اما گاهی اوقات می‌توانند زندگی فرد را تحت تأثیر قرار دهد.

خوشبختانه در دهه‌های گذشته و با پیشرفت درمان‌های پزشکی، تقریباً همه کودکان مبتلا به بیماری‌های قلبی مادرزادی از مرگ نجات یافته و تا سالیان سال به زندگی خود ادامه می‌دهند.

بیماری‌های عروق کرونر (CAD)

بیماری‌های عروق کرونر (CAD) یکی از رایج‌ترین بیماری‌های قلبی است .این بیماری باعث اختلال جریان خون در رگ‌هایی می‌شود که وظیفه خون‌رسانی به قلب را بر عهده دارند. شایع‌ترین علت CAD آسیب عروق و تجمع پلاک کلسترول در رگ‌های خونی است. این موضوع باعث گرفتگی رگ‌های خونی شده و فعالیت قلب را مختل می‌کند.

چهار شریان اصلی کرونر که در سطح قلب قرار دارند، اکسیژن و خون غنی از مواد مغذی را به قلب شما می‌رسانند. زمانی که یک یا چند شریان به طور جزئی یا کامل مسدود شوند، کاهش جریان خون دور از انتظار نیست.

قلب عضله‌ای است که وظیفه پمپاژ خون در بدن را بر عهده دارد. یک هر روز تقریباً 11300 لیتر خون را بدن شما به حرکت در می‌آورد. در پی بروز CAD و کاهش جریان خون، قلب نمی‌تواند به درستی وظایف خود را انجام دهد و همین موضوع باعث پیدا شدن بیماری‌های قلبی می‌شود.

عفونت‌های قلبی

عفونت‌های قلبی زمانی اتفاق می‌افتند که یک ماده تحریک‌کننده مانند باکتری، ویروس، انگل یا مواد شیمیایی به عضله قلب شما برسد. این عفونت می‌تواند باعث التهاب یا آسیب در پوشش داخلی قلب، دریچه‌ها، غشای خارجی یا خود عضله قلب شود. به طور کلی عفونت‌های قلبی به سه دسته اصلی تقسیم می‌شوند:

• پریکاردیت تورم و تحریک پریکارد است. پریکارد غشای نازک کیسه مانندی است که قلب شما را احاطه کرده است. این بیماری معمولاً به طور ناگهانی شروع می‌شود اما طول عمر آن‌ها کوتاه بوده و برای مدت زمان طولانی باقی نمی‌ماند. پریکاردیت در اکثر مواقع خفیف است و به خودی خود بهبود می‌یابد؛ با این حال در موارد شدید ممکن است به دارو یا جراحی نیاز شود.

• آندوکاردیت عفونت دریچه‌ها یا پوشش داخلی قلب است. این عفونت می‌تواند به قلب شما آسیب برساند و باید سریعاً درمان شده تا از عوارض کشنده آن جلوگیری شود.

• میوکاردیت یک بیماری قلبی نادر است که با التهاب و آسیب به عضله قلب همراه است. این بیماری در اثر عفونت ویروسی یا پاسخ خود ایمنی خود را نشان می‌دهد.



:: برچسب‌ها: بیماری های قلبی , آریتمی , عفونت قلبی , دکتر علی امیراحمدی ,
:: بازدید از این مطلب : 27
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 13 ارديبهشت 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : دکتر علی امیراحمدی
چاقی چیست و از عوارض بالینی آن چه می‌دانید؟
در علم تغذیه برای بررسی میزان چاقی از معیاری به نام شاخص توده بدن (BMI) استفاده می‌شود که برای محاسبه آن وزن هر فرد (به کیلوگرم) بر مجذور قد (به متر) تقسیم می‌شود. از نظر مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های آمریکا (CDC) هر فرد با شاخص توده بدنی 30 و بیشتر به‌عنوان چاق در نظر گرفته می‌شود. البته باید بدانید که BMI معیار دقیقی برای بررسی چاقی نیست چراکه در محاسبه آن بین توده چربی و عضله یا توده استخوانی تمایزی وجود ندارد و نمی‌تواند شاخص خوبی برای بررسی نحوه توزیع چربی در بدن باشد. اما با وجود این محدودیت‌ها، هنوز هم از BMI به‌عنوان معیاری برای اندازه‌‎گیری سایز بدن استفاده می‌شود.
پیشنهاد می‌کنیم همین الان دست به کار شوید و شاخص توده بدنی خود را محاسبه کنید. اگر بین 30 تا 35 باشد شما به چاقی کلاس 1 و اگر بین 35 تا 40 باشد به چاقی کلاس 2 مبتلا هستید. در نهایت اگر شاخص شما بزرگتر است 40 است باید نگران باشید چراکه در وضعیت چاقی کلاس 3 یا چاقی مفرط هستید. طبق مطالعات صورت‌گرفته، نسبت بالای چربی به عضله باعث افزایش فشار بر استخوان‌ها و همچنین اندام‌های داخلی بدن می‌شود. همچنین باعث افزایش التهاب در بدن می‌شود که یکی از فاکتورهای خطر بروز سرطان است. از دیگر عوارض اضافه وزن و چاقی می‌توان به افزایش تجمع چربی اضافی در بدن و خطر بروز مشکلات سلامتی زیر اشاره کرد:
دیابت نوع 2
بیماری‌های قلبی و عروقی مانند نارسایی قلبی، سکته و بیماری کرونر قلب
سکته مغزی
فشار خون بالا
کلسترول بالا
برخی سرطان‌ها مانند سرطان پستان، روده بزرگ، پانکراس، کلیه، پروستات، تخمدان و آندومتر
سنگ صفرا
بیماری کبد چرب
پانکراتیت (التهاب در لوزالمعده)
آپنه انسدادی خواب و سایر مشکلات تنفسی مانند آسم و آمبولی ریوی
بیماری‌های عصبی مانند زوال عقل
بیماری‌های خودایمن (در اثر عدم تعادل سیستم ایمنی بدن)
آرتروز
ناباروری به‌خصوص در خانم‌ها
چرخه قاعدگی نامنظم در خانم‌ها
نقرس
تورم مزمن و گاهی ایجاد لخته خون در رگ‎های نواحی پایین بدن
انواع جراحی لاغری و عوارض احتمالی آن‌ها
تنها راه پیشگیری از عوارض چاقی کاهش وزن است. درصورتی‌که شما با مصرف داروها، رژیم‌درمانی و برنامه ورزشی نتوانید به وزن مطلوب خود برسید، پزشکان دستور انجام یکی از انواع جراحی لاغری مانند اسلیو معده، حلقه‌گذاری معده، بای پس معده یا پیکرتراشی و آبدومینوپلاستی را می‌دهند. طبق تجربه افراد با چاقی مفرط یعنی BMI 40 یا بالاتر و یا افراد با BMI 35 تا 39 که به یک بیماری مرتبط با چاقی مبتلا هستند، بهترین گزینه برای انجام انواع جراحی لاغری به‌خصوص اسلیو معده محسوب می‌شوند چراکه این تکنیک جراحی لاغری جدید عوارض جانبی کمتری نسبت به بقیه دارد. اکثر بیماران بعد از انجام جراحی لاغری یک کاهش وزن سریع را تجربه می‌کنند و طی 12 تا 18 ماه می‌توانند 50% از اضافه وزن خود را کم کنند. البته قابل انکار نیست که جراحی‌های لاغری نیز مانند دیگر انواع جراحی باز و لاپاروسکوپی با عوارض کوتاه‌مدت و بلندمدت همراه هستند. احتمال بروز اکثر این عوارض حدود 1% تا 2% است و به‌راحتی با رعایت نکات اصولی توسط جراح پیش و پس از جراحی، مصرف دارو و یا انجام جراحی‌های ترمیمی قابل رفع و کنترل هستند. طبق آمار خطر مرگ بیمارانی که جراحی‌های لاغری اسلیو معده، حلقه‌گذاری معده و بای پس معده را انجام می‌دهند حدود 1% یا کمتر است و عوارض جانبی آن‌ها به‌ندرت باعث مرگ می‌شوند.
در طی 2 هفته اول پس از جراحی ممکن است بیمار با عوارضی مثل نشت در خط منگنه لبه بریده شده معده، ترومبوز (لخته شدن خون)، انسداد دهانه معده، عفونت محل زخم مواجه شود و از عوارض بلندمدت آن می‌توان به کمبودهای تغذیه‌ای، سنگ صفرا، رفلاکس اسید معده به مری، بروز آبسه بر روی طحال، فتق در محل برش و چسبندگی شکمی اشاره کرد.
از عوارض کوتاه‌مدت جراحی لاغری بای پس معده می‌توان به نشت محتویات معده از لبه‌های منگنه شده، لخته شدن خون، عفونت یا خونریزی بیش‌ازحد محل برش جراحی، خونریزی داخلی، واکنش‌های جانبی به بیهوشی و مشکلات ریوی یا تنفسی اشاره کرد. از عوارض بلندمدت آن که معمولا طی چند ماه یا 2 تا 3 سال بعد از بای پس معده بروز می‌کنند می‌توان به انسداد روده، سندرم دامپینگ، انسداد مجاری کیسه معده به روده کوچک، کمبودهای تغذیه‌ای، سنگ صفرا، فتق هیاتوس، افتادگی پوست، بروز زخم معده یا روده و سوراخ شدن معده اشاره کرد.
عوارض حلقه گذاری معده
به جز احتمال جابه‌جایی حلقه دور معده یا پورت آن، دیگر عوارض جانبی کوتاه‌مدت این جراحی مانند دو مورد قبلی است. از عوارض بلندمدت آن نیز می‌توان به آسیب به روده یا سایر اندام‌های شکمی حین جراحی، فتق، التهاب پوشش معده (ورم معده)، رفلاکس یا زخم معده، اسکار دستگاه گوارش که می‌تواند منجر به انسداد روده شود و محدودیت غذایی و کمبود تغذیه اشاره کرد.
آیا با وجود عوارض جراحی لاغری، انجام آن‌ برای درمان چاقی ضرورت دارد؟
بهتر است بدانید که بعضی از عوارض چاقی مانند سکته قلبی و مغزی و سرطان‌ها تهدیدکننده زندگی هستند و می‌توانند در مدت کوتاهی منجر به مرگ شوند. بنابراین با توجه به اینکه درصد احتمال بروز عوارض جانبی انواع جراحی لاغری بسیار اندک است، توصیه می‌کنیم اگر به تشخیص پزشک کاندید مناسبی برای یکی از آن‎ها هستید تعلل نکنید و در اولین فرصت برای انجام آن تحت نظر یک جراح حاذق اقدام کنید.


:: برچسب‌ها: جراحی لاغری , عوارض جراحی لاغری , عوارض چاقی , عمل بای پس معده , دکتر علی امیراحمدی ,
:: بازدید از این مطلب : 26
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 4 ارديبهشت 1400 | نظرات ()